Čo sa stane ak aplikujeme princípy parlamentnej demokracie na bežnú rodinu? Ak bude mať táto rodina prísne pravidlá, regulovanú ekonomiku a pravidelne voleného prezidenta? A čo sa stane, ak sa niektorí z rodinných príslušníkov dozvedia, že nie každá rodina žije takýmto spôsobom a že sú možné aj iné formy fungovania? Ako sa udržať pri moci, a pritom upokojiť opozíciu? Za akých okolností je možná zmena? Dajú sa voľby vyhrať len volebným programom? Môže rodina fungovať ako štát? Je demokracia najlepší možný systém alebo len ten najmenej zlý?
To sú otázniky, ktoré si kladie Cristina Clemente vo svojej originálnej a inteligentnej komédií Rodinný parlament. V slede vtipných a dynamických scén nám ukazuje rodinu, ktorá sa v dobrom úmysle o všetkom rozhodovať spoločne a transparentne ocitá vo víre volebných machinácií, ovplyvňovania voličov a kupovania hlasov.
Aktuálna komédia o veciach, ktoré sú nám až príliš dobre známe.

Cristina Clemente sa narodila v roku 1977 v Barcelone, kde absolvovala prestížny Divadelný inštitút. Na jej umelecké formovanie mala vplyv aj barcelonská Sala Beckett, centrum pre podporu pôvodnej katalánskej drámy, kde pôsobí dodnes. V roku 2008 získala cenu kritikov pre sľubného nováčika. Napísala 10 divadelných hier, spomedzi nich napr. hra Zeppelin, uvedená v Sala Beckett, bola preložená do angličtiny aj nemčiny. Je aj autorkou televíznych a filmových scenárov – napríklad k telenovele El cor de la ciutat. Napísala 42 dielov úspešnej série La Riera (2010). Ako scenáristka sa podpísala pod filmovú drámu Blog (2010) či sci-fi drámu Eva (2011).
Jej najnovšia divadelná hra Rodinný parlament (Consell familiar, 2013), vznikla ako súčasť rezidenčného pobytu autorky na barcelonskej strednej škole, ktorý organizoval kultúrny inštitút a vzdelávacie konzorcium. Autorka sa vyjadrila, že sa od študentov naučila minimálne toľko, koľko oni od nej. Vnukli jej základnú tému hry: pohľad na svet súčasných detí, ktoré aktuálny spoločensko-politický systém nemajú s čím porovnať a môžu ho preto celý spochybniť, a rodičov, ktorí ich odbíjajú vetou: „Kedysi to bolo horšie.“ Tieto dve protichodné videnia sveta sú centrálnym konfliktom Rodinného parlamentu. Hra bola nedávno preložená aj do bulharčiny. Divadlo Jána Palárika ju uvádza v slovenskej premiére.

Premiéra: 21. 4. 2018

Autor: Cristina Clemente
Preklad:
Katarína Zubacká
Réžia: Juraj Bielik
Dramaturgia: Zuzana Šajgalíková
Scéna: Ján Zavarský
Kostýmy: Katarína Žgančíková
Hudba: Juraj Bielik
Svetelný dizajn: Juraj Jakabčin