---------en version below---------

Ťažba v peratickom zásvetí
Umelci*umelkyne: Daniela & Linda Dostálková, Petra Feriancová, Martin Chramosta, Martins Kohout (hosť Filip Mayer), Szabolcs KissPál
Kurátori: Róbert Repka, Juraj Rattaj
Vernisáž: utorok 20.2.2024 o 18:00
Trvanie výstavy: 21.2.2024 - 31.3.2024
Galéria Medium, Hviezdoslavovo nám. 18, Bratislava

Pri obrátení perspektívy sa môžeme pozerať na prostredie zoologických záhrad ako na traumatizujúce prostredie nie(len) pre samotné zvieratá, ale aj pre ľudí. Predstavujú jednoznačné hierarchické usporiadanie medzi človekom a jeho okolím a poukazujú na dôsledky dejín lovenia a väznenia zvierat pre rôzne utilitaristické a antropocentrické účely. Asi nejedno návštevníctvo zoo pocítilo nepríjemnú melanchóliu a smútok pri pohľade na väznené šelmy, nehybné exotické cicavce, splašené vtáky a všadeprítomný stres či apatiu.

Výstava sa snaží zmeniť našu perspektívu vnímania neľudských bytostí, ktorá by nám umožnila komunikovať s nimi ako s rovnocennými aktérmi, špekulovať či priznať im legitimitu ktorá by mohla nabúrať či obrátiť kolonialistické a antropocentrické myslenie. S ohľadom na neschopnosť adresovať klimatickú krízu, ktorú autor výstavy vníma ako tzv. hyperobjekt (t.j. entitu, ktorú nemožno úplne uchopiť, pretože existuje čiastočne mimo našich kognitívnych rámcov), výstava sa snaží decentrovať ľudskú samozvanú nadradenosť a hľadá priestor na uvažovanie o medzidruhovom súžití a zdieľaní.

Tento projekt vznikol s finančnou podporou Vysokej školy výtvarných umení v Bratislave.

//

Extraction in Peratic Sanctuary
Artists: Daniela & Linda Dostálková, Petra Feriancová, Martin Chramosta, Martins Kohout (guest Filip Mayer), Szabolcs KissPál
Curators: Róbert Repka, Juraj Rattaj
Exhibition Opening: Tuesday, 20th February 2024 at 6pm
Trvanie výstavy: 21.2.2024 - 31.3.2024
Galéria Medium, Hviezdoslavovo nám. 18, Bratislava

If we reverse our perspective, we might look at zoological gardens as traumatic environments not only for animals, but for humans too. They represent a clear-cut hierarchical distinction between humans and their environment and point to the consequences of hunting and putting animals to cages for various utilitarian and anthropocentric purposes. I believe there must have been an uncanny melancholy felt by someone when observing imprisoned predators, idle exotic mammals, disturbed birds and pervasive stress and apathy.

The exhibition makes an effort to propose a different perspective on non-human beings, which enables us to communicate with other species as agents, to speculate or to attribute them with legitimacy and leads to subverting colonialist and anthropocentric domination.
Concerning the incapability to address climate change, which the author of the exhibition observes as a hyperobject (i.e. an entity evading our understanding as it exists partially outside of our cognitive framework), the exhibition's goal is to decenter human superiority and to seek a room to reflect on interspecies coexistence and sharing.

This project was financially supported by the Academy of Fine Arts and Design in Bratislava.