Múzeum obchodu prináša v rámci ojedinelého projektu „Rock v múzeu“, v utorok, 22.9. do Bratislavy legendu českého undergroundu, kapelu The Plastic People Of The Universe.

Múzeum obchodu Bratislava si aj týmto koncertom opäť rozšíri svoju zbierku v „depozitári“ legiend Československej rockovej hudby, kde si kapelu The Plastic People Of The Universe pridá k takým„artefaktom“, ako Blue Effect, Progress II, Synkopy 61, Etc Vladimíra Mišíka, Fermáta, ASPM Jana Spáleného, 5P Luboša Pospíšila, Michal Prokop, Luboš Andršt, Jazz Q Martina Kratochvíla, či Impuls. Skupina vznikla v roku 1968 a je priam stelesnením toho, čo si predstvíme pod pojmom Československý, ale najmä český underground. Túto skupinu charakterizuje a zároveň odlišuje (až na malé výnimky) od všetkých spomínaných skupín fakt, že skupina skoro celé 70. a 80.roky vystupovala a nahrávala iba ilegálne a neoficiálne a členovia znášali politické perzekúcie a veznenie. Svojou tvorbou sa kapela jednoznačne prihlásila k muzike Franka Zappu a jeho Mothers Of Invention (názov skupiny vznikol podľa ich piesne „Plastic People“) a The Velvet Underground. Mnohé skupiny, ktoré vznikli neskôr uvádzajú tvorbu „plastikov“, ako svoju inšpiráciu. Skupinu založil už zosnulý basgitarista, spevák a skladatel Milan „Mejla“ Hlavsa a okolo neho sa točili ďalšie postavy, najmä tzv. stabilné jadro, ako saxofonista Vratislava Brabenec, klávesák a gitarista Josef Janíček, huslista Jiří Kabeš a mnohí bubeníci. manažerom a akýmsi umelckým šéfom bol Ivan „Magor“ Jirous. Skupina hrávala, ako prevzaté skladby, tak vlastnú tvorbu, ktorá neskôr prevážila. Hudbu skladal Hlavsa a ako texty slúžila poézia Jiřího Kolářa, Williama Blakea, Egona Bondyho a neskôr aj tvorba Vratislava Brabenca. V roku 1973 dostali muzikanti zákaz pôsobiť na profesionálnej báze a režim začal doslova pohon na jednotlivých členov, ktorý skončil zatknutiami v roku 1975. Tieto zatknutia boli jedným z impulzov vzniku iniciatívy Charta 77. Aj napriek tomu skupina ďalej vystupovala a nahrávala, samozrejme formou privátnych akcií a nahrávok. Niektoré domy, kde sa toto odohrávalo boli vyvlastnené, alebo spálené. Kapela tvorila konceptuálne diela s rôznou tematikou. Opakovali sa zatknutia a prenasldeovanie. Saxofonista Brabenec bol dokonca donútený, v rámci akcie Štb „Asanace“ emigrovať. v roku 1987 sa skupina na základe vnútorných rozporov rozpadla. Hudobníci prešli do nových zoskupení, ako Púlnoc, Garáž, či Echt!. Comeback skupiny prišiel až v roku 1997 na prianie Václava Havla pri príležitosti 20. výročia Charty 77. Prišlo koncertovanie, ale všetko prerušilo vážne ochorenie zakladateľa Mejlu Hlavsu a najmä jeho smrť v roku 2001 (mal iba 49 rokov). Skupina však pokračovala ďalej. Za basu sa postavila Eva Turnová a stálym členom sa stal aj kontarabasista Ivan Bierhanzl. Gitaru obsluhoval už predtým prijatý Joe Karafiát z Garáže. V roku 2015 došlo opäť k vnútorným rozporom v kapele. Tak vznikli skupiny dve, ktoré obidve používajú rovnaké meno. V jednej dominuje huslista Jiří Kabeš s Joe Karafiátom, ktorá by mala podľa dohody používať prívlastok „New Generation“, ale nerobí tak, a v tej druhej „klasickejšej“, ktorá vystúpi v múzeu, saxofonista Brabenec a klávesák Janíček. Plastici vytvorili a nahrali počas 52. rokov nie práve jednoduchej existencie nesmierne množstvo hudby. Mnohé nahrávky vyšli oficiálne dávno po svojom nahratí. V zásade, ale môžeme hovoriť o deviatich štúdiových nahrávkách od „Egon Bondy´s Happy Hearts Club Banned“ (1975) až po „Maska Za maskou“ z roku 2009 a dvanástich živých nahrávkach od „Muž Bez Uší“(1969-72) až po „Co Znamená Vésti Koně“ z roku 2015.

„Rock v múzeu“ – Múzeum obchodu Bratislava, Linzbothova 16, 821 06 Bratislava-Podunajské Biskupice, tel.00421245243167

22.9., utorok, 19,00 hod., The Plastic People Of The Universe (CZ – Bigbeat Legend)

www.rockvmuzeu.sk, www.muzeumobchoduba.sk, muzeum.obchodu@muzeumobchoduba.sk, muzeumobchodu@gmail.com