POVINNOSŤ NAJMÄ OKREM INÉHO

Výstava Romana Gajdoša prezentuje cyklus malieb a kolážových kresieb tematizujúcich pomyselný mentálny priestor medzi inštitucionalitou a intimitou, geometrickým a intuitívnym prístupom. Dôležitým sa stáva uvažovanie o obraze ako napätí medzi spontánnou a mechanickou činnosťou.

Autor: Roman Gajdoš
Kurátorka: Dominika Chrzanová

Vernisáž výstavy: 5.4.2018 o 18:00hod
Trvanie výstavy: 6.4.2018 – 29.4.2018
Veľkosť výstavného priestoru: Small

Samostatná výstava Romana Gajdoša prezentuje cyklus malieb na plátne a kolážových kresieb. Aktuálna časť jeho tvorby môže byť označovaná ako kancelárska geometria, ktorá je charakteristická využívaním pomocných kancelárskych materiálov, akými sú lepiace pásky, bieliace korektory, uhľové papiere a pod. Autor z nich vyskladáva geometrické kompozície, pracuje s ich splývavou estetikou každodennosti. Vyzdvihuje do popredia spoločné prvky materiálov - nenápadnosť, neosobnosť, mimikry - s pôvodnou funkciou maskovania chýb, spájania objektov alebo analógového množenia. V poslednej dobe do svojej tvorby zahrnul aj motív blistra na lieky, ktorý pretláčaním prenáša na plátno, následne zväčšuje alebo množí.

Výstavný projekt pripravený pre Galériu Médium nadväzuje na predchádzajúce projekty, v ktorých geometrické koláže tvorili autonómne dielo, no teraz získali funkciu skíc k veľkoformátovým maľbám. Maľby a kolážové kresby komponuje do štyroch menších skupín, pričom každá z nich predstavuje „portrét“ konkrétnej osoby. Gajdoš vytvára zástupné podoby svojich známych prostredníctvom podarovaných blistrov z užívaných medikamentov. Týmto spôsobom sa konkrétne osoby stávajú anonymnými subjektami, pacientmi s neosobným „poradovým číslom“. Spolu s blistrami premaľováva zo skíc bieliace korektory či lepiace pásky na plátno, čím sa toto gesto stáva metaforou zbytočnej a nezmyselnej práce.

Názov výstavy je inšpirovaný formuláciou z pokynov BOZP. Úryvok textu: „Povinnosť, najmä okrem iného“ je chápaný ako nezmyselný verš umiestnený uprostred inštitucionálnej prezentácie zameranej na ochranu a bezpečnosť zdravia. Pomenovanie sa bezprostredne stáva kľúčom k čítaniu obrazov, ktoré hovoria o povinnosti sa liečiť, no pritom/okrem iného hovoria o odosobnenom inštitucionálnom prostredí. Umelec si kladie otázku, či inštitucionalita a byrokracia s ňou spojená nekolidujú na hrane s našou intimitou, či sa tieto dve veci nestávajú našou novou emocionalitou. Automatickosť, s akou pristupujeme k práci, sa prenáša aj do sféry súkromia, vytráca sa senzibilita a práca napĺňa naše vedomie.

Roman Gajdoš predstavuje sériu malieb a koláží tematizujúcich pomyselný mentálny priestor medzi inštitucionalitou a intimitou, geometrickým a intuitívnym prístupom. Dôležitým sa stáva uvažovanie o obraze ako napätí medzi spontánnou a mechanickou činnosťou.

Roman Gajdoš (1983) – pochádza z Trnavy, kde momentálne pracuje, žije v Leopoldove. V rokoch 2001 až 2005 absolvoval magisterské štúdium v kombinácii slovenský jazyk a výtvarná výchova na Pedagogickej fakulte Trnavskej univerzity. V rokoch 2005 až 2007 pokračoval v štúdiu v odbore výtvarné umenie, konceptuálne tendencie, ateliér intermédií na VUT v Brne. Svoje doktorandské štúdium ukončil v roku 2010 opäť na Trnavskej univerzite. Momentálne pôsobí na Katedre pedagogiky výtvarného umenia Trnavskej univerzity ako odborný asistent a študijný poradca pre študijné programy v kombinácii s výtvarnou výchovou.

Roman Gajdoš pôsobí aj ako kurátor a je autorom niekoľkých publikácií. Vo svojej umeleckej kariére sa už zozačiatku orientoval prevažne na maľbu. Postupom času, zmenou vnímania sveta a myslenia sa snažil o vyprázdňovanie maliarskej plochy, a to rozličným posúvaním, deformáciou či zmenou rukopisu a farebnou redukciou. Samostatne vystavuje od roku 2009 -Dokonalá prázdnota (s Václavom Kočím), Brno; 2009 -Stav neprítomnosti (so Zuzanou Branišovou), Trnava; 2012- Zadná projekcia, Nitra; 2013 – Beginner layer by layer, Brno (s Václavom Kočím a Janom Šerých); 2016 – Iná Geometria, Trnava (s Martinom Kochanom); 2017 – Záznamy, Trnava.