To, čím žijeme dnes, má svoje korene v minulosti, ktorá sa nám vidí časovo možno veľmi vzdialená, ovplyvňuje nás však viac, ako sa nazdávame. Preto sa nedá obísť obdobie „založenia ríše“, teda obdobie Veľkej Moravy a jej kľúčové postavy – Svätopluka, Rastislava, Mojmíra, Konštantína a Metoda. Komorná hra, koncipovaná do Štúdia činohry, je postavená na konflikte dvoch výrazných osobností Rastislava a Svätopluka, ktorý spočíva v nezmieriteľnosti dvoch koncepcií národného bytia, zjednodušene povedané idealistickej, ktorá stavia na dominantnej úlohe Ducha a Slova (Rastislav), a pragmatickej, ktorá tvrdí, že ríša nestojí na veľkých ideách, ale silných mužoch, teda politikoch či vojakoch, čo nesnívajú, konajú však „užitočné“ činy a neskúmajú ich mravnú podstatu, ale uprednostňujú momentálny prospech pre spoločenstvo (i osobnú moc). Svätopluk v hre vystupuje ako typ večného, ak však chceme, povedzme, moderného pragmatického vládcu či politika, pre akého sú dovolené akékoľvek prostriedky, ak sú posvätené účelom; naopak, Rastislav je vizionár, ktorého výrazne ovplyvnil Konštantín a Metod svojou nezvyčajnou praxou čistej, úprimnej, duchovne mocnej viery, čo premieňa svet, jednotlivcov i národy, i keď na väčšinu pôsobia ako čudáci. Ich prístup je nezvyčajný najmä v porovnaní s Nemcami, ktorí už predtým propagovali a šírili v ríši kresťanstvo, pravda, v prvom rade mečom. Svetlo kontra temnota... v netradičnej, modernej divadelnej interpretácii.

Réžia: Rastislav Ballek
Dramaturgia: Peter Kováč
Scéna: Juraj Poliak
Kostýmy: Katarína Holková
Hudba: Andrej Kalinka
Bábky: Ivan Martinka, ako hosť
Svätopluk, kráľ: Emil Horváth
Rastislav, jeho strýko a predchodca: Robert Roth
Mojmír, následník trónu: Daniel Fischer
Kráľovský šašo (a iné postavy): Dominika Kavaschová
Vodič bábok: Ivan Martinka, ako hosť

Viac info