V roku 1978, počas zhromažďovania fotografií dokumentujúcich spoločenstvo umelcov v Montparnasse zo začiatku storočia, zistil Billy Klüver, že niektoré predtým nezaradené fotografie vytvárali dôležité série. Jedna z nich zobrazuje Picassa, Maxa Jacoba, Moïse Kislinga, Modiglianiho a iných v Café de la Rotonde a na Boulevard du Montparnasse a zdá sa, že všetky fotografie vznikli v jeden deň. Postavy majú oblečené to isté oblečenie v každom zábere a majú aj tie isté doplnky. Majú rovnako uviazané kravaty a ich goliere sú rovnako pokrčené. Dokopy sa našlo 24 fotografií, štyri rolky filmu vždy so šiestimi fotografiami. Výzvou pre Klüvera bolo zistiť dátum, fotografa a okolnosti, za ktorých boli fotografie vyhotovené. Klüver sa vydal na cestu, ktorá objasní jemnú textúru toho času a miesta.

Biografický výskum životov zobrazených ľudí prinútil Klüvera, aby sa sústredil na leto roku 1916, lebo to bol najpravdepodobnejší čas vzniku fotografií. Následne meral budovy, dĺžky tieňov a rysoval uhly, aby zúžil časový rozptyl na tri týždne. Ďalší výskum umožnil Klüverovi identifikovať fotografa, bol ním Jean Cocteau, a určiť deň, keď Cocteau fotografie spravil, 12. augusta 1916. Podľa informácií o polohe slnka v daný deň, získaných z Bureau des Longitudes, a dĺžok tieňov na fotografiách sa Klüverovi podarilo vypočítať presné časy, keď boli fotografie vytvorené, a teda ich chronologicky zoradiť.

V tomto jedinečnom výskume Klüver zrekonštruoval scenár udalostí odohrávajúci sa v priebehu štyroch hodín zobrazených na fotografiách. Skutočnosť, že Klüver kládol veľký dôraz na detaily, dokazujú napríklad aj tieto postrehy: že od istého momentu už Picasso nenesie obálku alebo že si Max Jacob pripol ozdobu na fazónku. Klüverova práca oživuje jedno popoludnie v živote Picassa a jeho priateľov, skupiny pozoruhodných ľudí Paríža zo začiatku 20. storočia.

Prečo sú ľudia takí fascinovaní vitrínami s výpočtami, nákresmi a videami? Celé je to o príbehu. Cocteau vraj v ten deň požiadal Picassa, aby spravil výtvarné návrhy pre jeho balet Parade, na ktorom pracoval spolu s Erikom Satiem a ktorý neskôr naštudoval Ruský balet a zožal veľký úspech. Pre Picassa to bol dôležitý okamih, prvý raz totiž navrhoval scénu a kostýmy pre ruský cársky balet a navyše sa stretol so svojou prvou ženou Oľgou Chochlovovou.

Ďalším dôvodom podmanivosti týchto fotografií je fakt, že je medzi nimi prvá fotografia, na ktorej sa Picasso usmieva. Je nemožné neusmiať sa vzápätí na maliara. Najlepšia na týchto fotografiách je ich amatérska a spontánna atmosféra. Môžete nahliadnuť do popoludnia stráveného s priateľmi, ktorí sú naozaj dôležitými osobnosťami francúzskej avantgardy. Fotografie Jeana Cocteaua predstavujú pravdepodobne prvú sériu fotografií, ktorá sa snaží rozprávať príbeh nad rámec dokumentácie, aby sa na ne dalo pozerať skoro ako na kľúčové políčka (nenakrúteného) filmu.

Billy Klüver, Dejan Sluga*
* upravený text z knihy A Day with Picasso
(Deň s Picassom), MIT Press, 1999

Vernisáž: 21. 2. 2018 o 17:30
Miesto: Stredoeurópsky dom fotografie, Prepoštská 4, Bratislava
Kurátor: Dejan Sluga
Trvanie výstavy: 21. 2. – 1. 4. 2018
Otvorené: ut-ne 13.00 - 18.00

Jean Cocteau (1889 – 1963) bol jednou z najvplyvnejších postáv parížskej avantgardy medzi dvoma svetovými vojnami. Cocteauova činnosť bola pozoruhodne rôznorodá. Bol spisovateľom, výtvarníkom a filmovým režisérom, no niekedy zobral do ruky aj fotoaparát.