Gioacchino Rossini: OTELLO 
Dramma per musica v 3 dejstvách v talianskom jazyku

Otello je brilantné dielo ranoromantickej talianskej opery z roku 1816, založené na francúzskej adaptácii rovnomennej Shakespearovej drámy. Keďže skladateľ Gioacchino Rossini ani libretista Francesco Beria di Salsa nikdy nevideli originálnu anglickú drámu, príbeh diela sa odvíja inak, ako ho alžbetínsky dramatik v skutočnosti napísal. Z Cypru sa prenášame do Benátok, viaceré postavy majú zmenený charakter i zástoj v príbehu, ktorý je pomerne schematický: dvaja tenoristi súperia o ruku primadony. Otello spočiatku nebol v najmä anglicky hovoriacom svete prijatý pozitívne – anglický básnik Lord Byron v roku 1818 dokonca napísal: Prenasledovali Otella až do opery a ukrižovali ho. Partitúra je skutočnou stávkou do lotérie – zožeňte šesť tenorov, soprán, mezzosoprán a bas.

Napriek takýmto kritickým výrokom Otello zaznamenal slávu, a to dokonca svetovú. I sám Verdi pristupoval o niekoľko desaťročí neskôr pri komponovaní vlastného Otella (premiéra v roku 1887) k tejto práci s veľkým rešpektom, lebo si uvedomoval, že jeho dielo bude s Rossinim kriticky porovnávané. Fakt, že Verdiho Otello napokon prešiel sitom času úspešnejšie, nič nemení na tom, že Rossiniho Otello predstavuje významný medzník vo vývoji hudobnej drámy 19. storočia. Patrí zároveň ku kľúčovým dielam, vďaka ktorým sa začala v 2. polovici 20. storočia tzv. rossiniovská renesancia, teda znovuobjavovanie neznámych diel tohto veľkého skladateľa. Tá pretrváva v podstate dodnes a aj Štátna opera sa k nej pripája inscenovaním tohto skvostného diela svetovej opernej literatúry.

Inscenácia Štátnej opery z roku 2019 je na Slovensku historicky prvou. Dielo bolo uvedené ako titul exkluzívnych speváckych kvalít jeho interpretov, ktoré vysoko vyzdvihla aj odborná kritika. Čínsky tenorista Zi Zhao-Guo a mladá slovenská sopranistka Mariana Hochelová podávajú v extrémne náročných vokálnych partoch svoje životné výkony. Dielo hudobne naštudoval a diriguje Marián Vach, réžiu pripravila Andrea Hlinková, kostýmy Boris Hanečka, scénau Miriam Struhárová.

Libreto: Francesco Berio di Salsa

 

 

Hudobné naštudovanieMarian Vach

 

 

Dirigent: Marian Vach
Réžia: Andrea Hlinková
Dramaturgia: Alžbeta Lukáčová
Kostýmy: Boris Hanečka
Scéna: Miriam Struhárová
Zbormajster: Ján Procházka
Otello: Guo Zi-Zhao
Desdemona: Mariana Hochelová 
Elmiro: Ivan Zvarík
Rodrigo: Dušan Šimo
Jago: Peter Malý
Emilia: Jarmila Balážová
Lucio: Tomáš Dedič
Un Gondoliere: Tomáš Dedič
Spoluúčinkuje: zbor, balet a orchester Štátnej opery
Koncertný majster: Oldřich Husák
Pomsta sa rodí z emócie. O čo silnejší bol cit, o to ničivejšia je odplata. Tento citát vychádza z antickej tragédie a je veľmi výstižný aj pre Shakespearovho Othella, ktorý sa stal predlohou mnohých umeleckých diel. Príbeh žiarlivého muža, ktorý chladnokrvne zavraždí (alebo v našom prípade aj nezavraždí) svoju milovanú ženu, snáď netreba nikomu predstavovať.

Rosiniho opera Otello v posledných desaťročiach na svetovej opernej scéne zažíva veľké znovuzrodenie. Zaraďuje sa medzi „rossiniovky“, ktoré sú vždy veľkou výzvou pre spevákov a zároveň ich nočnou morou, a to najmä pre náročnosť hudobných partov – od interpretov vyžadujú technickú bravúru a vokálnu vyspelosť. Štátna opera v Banskej Bystrici je dlhodobo známa svojimi zaujímavými dramaturgickými počinmi. Som rada, že sa tento raz rozhodla zaradiť do repertoáru menej známy, no o to viac náročný titul a, navyše, pripraviť si pre publikum malé prekvapenia. G. Rossini skomponoval pre túto operu dva závery – jeden šťastný a druhý tragický. V našej inscenácii prichádzame so svetovou raritou, v rámci ktorej umožníme divákom vybrať si záver opery podľa vlastného želania. Hlasovaním publikum rozhodne o priebehu predstavenia – či budeme svedkami veľkej drámy, alebo radšej šťastného rozuzlenia.

Ďalším veľkým lákadlom je umelecký prínos slovenského módneho návrhára svetového mena Borisa Hanečku. Ten pripravil pre túto opernú inscenáciu jedinečné módne divadlo. Vo svojich pozoruhodných kostýmových návrhoch sa voľne inšpiruje dobovými renesančnými odevmi.

Sľubujem, že prekvapenia, ktoré som práve spomenula, nie sú v inscenácii Otello jediné. Dovidenia na premiére i reprízových predstaveniach!

 

Andrea Hlinková, režisérka


www.stateopera.sk│FB: Štátna opera Banská Bystrica